Sunday, April 05, 2009

El Remate - Livingston - Copan

Donderdag zijn we om 05h30 vertrokken met een busje naar Tikal, waar we om 06h15 aankwamen. De jungle nog volledig omhuld in mist, overal bordjes op de weg dat tapirs, jaguars en ander wild de straat kunnen oversteken, heel maf. Paar maand geleden is hier effectief een jaguar doodgereden door een Zwitserse familie !

We zijn direct aan ons bezoek begonnen, en na een dikke 2.5 uur hadden we al de volledige plaza central en tempel V bezocht. Ongelooflijk wat voor bouwwerken hier staan, je voelt je miniscuul klein, t is niet te vatten hoe zo kleine mensjes dit allemaal voor elkaar gekregen hebben, zonder hulp van het rad of materiaal en lastdieren, allemaal gewoon met de blote hand gemaakt. Tempel V is een van de hoogste tempels die al gerenoveerd is, ik ben tot halverwege geraakt en toen viel mijn frank terug dat ik soms wat last heb van hoogtevrees, en toen ben ik stilletjes naar beneden teruggekeerd. Rond 09h zijn we iets gaan ontbijten en rond 11h zijn we de rest van de site gaan bezoeken,met als hoogtepunt tempel IV waar ik op dierf, en van waarop je een machtig zicht hebt over de omliggende jungle, oerwoud zo ver je maar zien kan !

Om 14h kwam ons busje ons terug ophalen en zette ons af aan de ingang van het park, waar we een canopy-tocht gedaan hebben. Ik alweer met mijn hoogtevrees, soms vraag ik mij af wat ik mezelf soms aandoe ... maar het was pure fun !! 8 canopys hebben we gedaan, je hangt dan zo 20 meter boven de grond en ritst van de ene boom naar de andere. 4 van de 8 heb ik alleen durven doen, maar ik ging zo snel dat ik soms niet op tijd kon stoppen,gelukkig was er altijd iemand om mij op te vangen ... anders hing ik nu als moes op een boom. Katrien en Dorien hebben zelf de Superman-swing gedaan, of hoe het ook heet, ze hingen als superman in de lucht en werden van de ene naar de andere boom gevlogen, de mannen van de canopy deden al het werk voor hun, heel tof vonden ze het, ik zou geflipt hebben ! Maar het was alweer een toppertje van een dag !

Na dit alles hebben we nog een plons genomen in het Peten Itza-meer, waar vrouwen hun was en plas aan het doen waren, waar paardjes aan stonden te grazen ... allee moet er geen tekeninkske bij maken zeker hoe mooi het daar was ?

Vrijdag zijn we dan om 08h vertrokken van El Remate naar Livingston, dit via Rio Dulce, een havenstadje dat het Lago Izabal (grootste meer van Guatemala) met de Rio Dulce verbindt, en van daaruit kan je enkel per boot Livingston bereiken, dat aan de Caribische kust ligt. Machtige boottocht van 2.5 uur, langs mangroves, warmwaterbron, project Ak'Tenamit (om de Indigena's te leren hoe ze het land moeten verbouwen, tortilla's leren maken, gezonheidsleer en eerste hulp aanleren, ... echt interessant), we zagen vele vogelsoorten zoals pelikanen, witte reigers, alken, ... en toen arriveerden we in Livingston, aan Casa Rosada, ons pensionneke direct aan het water. Uitgebaat door een Vlaamse en haar Kekchi-man (Maya), zij is hier al 8 jaar maar het wordt haar een beetje teveel om zo lang afgesloten te leven van de bewoonde wereld. Livingston is het hart van de Caraïben hier, de helft van de bevolking zijn zwarten (de garifuna's), maf sfeertje hangt hier in de stad. t Is hier ook ongelooflijk broeierig heet, we zweten ons te pletter.

De zaterdag zijn we naar Playa Blanca gegaan, een klein witachtig strandje met palmbomen. Leuke afwisseling van het vele reizen, superrelax dagje. In de namiddag zijn we met een aantal een wandelingetje gaan maken, en ik heb weer superveel fotootjes genomen van de lokale bevolking, I absolutely love it !! We zijn oa naar het lokaal kerkhof gaan zien, waar de gebruikte condooms op de graven lagen ... hmm bizarre goesting hebben ze hier.

Vandaag hebben we dan om 09h30 de boot genomen naar Puerto Barrios, waar Victor Hugo, onze Guatemalteekse chauffeur ons stond op te wachten om ons naar Copan in Honduras te brengen. Het is nog steeds superheet, voetjes staan nog steeds meer dan veel gezwollen, maar we genieten allemaal met volle teugen van het vele moois en het aparte leven hier. De Guatemalteken zijn enorm vriendelijk, denk dat er geen verschil zal zijn met de Hondurezen. Vandaag was een lastige reisdag, met 1 stop in Quirigua, een historische site a la Copan, te midden van de bananenplantages, er was een komen en gaan van Chiquita- en Dole-bussen. Er worden wat bananen gegeten op onze wereldbol lijkt ons !
Net toegekomen in Copan,in het Via Via Cafe, waar we hopelijk voor het eerst eens een stapje in de wereld gaan zetten vanavond. Morgen staat Copan - de ruines, op het menu en overmorgen gaan we naar een Finca, en gaan we als echte cowboys te paard gaan rijden.

k ga het jullie wensen daar in het verre zonnige Belgie,

besitos desde Guate !!

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Amai Mashaatje, je beleeft daar blijkbaar weer the time of your life! 'k Wou dat ik er bij was! Geniet er nog van hoor!!!
Els.xxx

3:14 PM  
Anonymous Anonymous said...

hey masha

super om weer te lezen. Krijg toch een beetje het gevoel dat ik op die manier ook een stukje van de wereld zie! Geniet er nog van!
groetjes
bieke

3:27 PM  
Anonymous Anonymous said...

Alloooo schattebout

Jij zou meer op reis moeten, dan kunnen wij lekker meegenieten.
Blij dat jij het ook zo'n formidastisch land vindt.
'Nog vrieveel lolle ginter verre enne peins voaral nie aan den Belgique'
Toedeloe
Annemie

6:27 PM  
Blogger Jim Casteele said...

hey mashaatje,

kan niet wachten op de verhalen en foto's in levende lijve te horen! guatemala staat al lang op mijn lijstje, misschien trek jij me wel over de streep...?

geniet!!
Jim

4:34 AM  
Anonymous yves said...

Hey Mashaatje,

Je bent precies weer een gids voor guatemala aan het schrijven ! Misschien een idee voor een volgende carrière move....
Je schrijft echt also we er bij zijn. Met volle overgave en jet hart ligt er ook in. Ben al benieuwd naar de foto's van de lokale bevolking en je verhalen in life versie !
Wou dat ik ook zo avontuurlijk aangelegd was... :)
Profiteer er daar nog van en voorzichtig hé

Je cruise ventje
XXX

5:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hi,

we've made a Facebook-page for Casa Rosada in Livingston: www.facebook.com/casarosada
We wanted to ask you if you could become a fan,post your pictures, write a review,... ?

thnx-a-lot

8:56 PM  

Post a Comment

<< Home