Tuesday, April 24, 2007

17/04 - 24/04 Ayr - Cairns

Het reizen was mij de laatste paar weken een beetje beu, ik was moeilijk te imponeren, en ik voelde mij een superverwend nest ... vermoeidheid en de 7month-itch hadden mij te pakken ! Gelukkig had ik op voorhand een artikel gelezen over mensen die lang op reis zijn, blijkbaar komt dit dus veel voor en dan moet je efkes iets anders plannen !
Iedereen die ik sprak in de dorms en hostels, die ook al langer dan 6 maand onderweg waren, begonnen ook allemaal te klagen ... "goh we missen thuis, en de vrienden, en we genieten niet meer van het steeds onderweg zijn ..." Ik was blij dat ik niet alleen was ! Want voor mij was het ook allemaal van dat ! Ik mis jullie ongelooflijk ! Nu nog steeds, maar nu ben ik weer bij mijn positieven en zie ik het weer allemaal supergoed zitten ! En hoe komt dat ??
Wel, in plaats van steeds op land te reizen, heb ik besloten een paar dagen onder water te reizen ! Yes, I went diving honeys !!
Eerste duik was woensdag 18/04, zoals geschreven in mijn vorig verslag, vanuit Ayr naar de SS Yongala. De Yongala was een schip, door dezelfde makers gemaakt als de Titanic ... en het is 100 jaar geleden gezonken voor de kust van Australie (tussen Ayr en Townsville). Pas 50 jaar geleden is het ontdekt geworden, toen hebben ze 70 van de 120 lijken (skeletten al) geborgen, maar de rest ligt nog allemaal te rusten in het schip. Dus het binnenste van het schip is een "definite NO GO". Vermits het schip nu een rif vormt, in een zee van niets, trekt het de grootste en mooiste vissen aan ! Echte giganten, een superduik dus ! Ik heb 4 schildpadden gezien, eentje heb ik over zijn bolleke geaaid, kon het echt niet weerstaan !
Dag erop moest ik een lange busreis maken naar Cairns, poort tot het Great Barrier Reef, ooit top of the bill voor de duikers. Ik had via internet een goeie korting gekregen bij Prodive, om een 3daagse tocht te maken inclusief 11 duiken. Maar op mijn Yongala-duik, zeiden alle duikers mij "neen, je moet Taka doen !!", die gaan naar Osprey Reef en Ribbon Reef ! Veel verder dan de duikplaatsen die je vanuit Cairns doet (het rif dichtbij Cairns is zo goed als dood, door vervuiling van oa de suikerriet-teelt en door de 1dagstrips = 100den toeristen per boot = veel schade aan het koraal). Ik wist niet meer wat ik moest doen, Taka is supergoed maar ook superduur ! Toegekomen in mijn hostel, vertel ik dit aan het meisje achter de balie. En zij ook "ja je moet Taka doen, de max gewoon !", ik zei "ik slaap er een nachtje over en beslis morgenvroeg = vrijdagmorgen en in de namiddag ging Taka vertrekken".
Ik droomde dat George Clooney op mijn boot zat ;-)) en hij zei mij ook "ga mee met Taka", ik werd smorgens wakker en zei "neen, tis te duur, George kan de pot op !". Smiddags ging ik naar een fotowinkel, om een onderwatercameraatje eventueel te huren ... daar weeral van hetzelfde "je moet met Taka meegaan ! tis de max !". Ik dacht "amai die Taka, die geeft hier iedereen commissie zeker ?", en toen ben ik vlug naar het Taka-kantoor gelopen, er was nog een plaatsje vrij aan een lastminute-tarief en ben ik dus vrijdagnamiddag om 16h30, vertrokken naar Ribbon Reef en Osprey Reef voor een 5daagse trip ! Voor de niet-duikers onder jullie, zegt dit natuurlijk bitterweinig (mij ook niet eerst btw). Wat is daar nu zo "uniek" aan ? Wel op een site duiken ze en geven ze de gigantische potato-cods te eten, dat zijn supergrote gezellige logge vissen. Eerst moesten alle duikers die nog geen 50 duiken op hun palmares staan hebben, een paar oefeningen doen in het water. Wij kregen het gezelschap van een van die vissen, hij kwam gezellig tussen ons in zitten, en we moesten hem constant aaikes geven, echt grappig !
Een paar duiken en nachten later (woelige nachten, ik kon niet slapen dacht dat ik uit mijn bed ging gecatapulteerd worden of dat we gingen zinken, niet te doen voor gevoelige magen !), waren we aangekomen aan Osprey Reef, dit hoort niet meer tot het Great Barrier Reef, het ligt in de Coral Sea tussen Australie en Papua Nieuw-Guinea. Daar mochten we gaan duiken tussen HAAIEN !!! Ik had nooit gedacht dat ik dat ging durven doen, maar die haaien zijn natuurlijk niet gevaarlijk, maar ze zien er wel zo'n beetje uit. Tijdens de volgende duik, gingen onze gidsen de haaien voederen, 3 tonijnkoppen en die haaien werden gewoon wild ! Een 20minuten durend spektakel ! En wij zaten gewoon op het koraal (dood koraal, anders ga je daar niet opzitten) te kijken, echt ongelooflijk !!!
In totaal heb ik 13 duiken gemaakt, allemaal met mijn buddy Rafael uit Polen. Op 1 duik na, hebben we de duiken allemaal zonder gids gemaakt, en ik voel mij steeds een betere duiker worden, super echt de max ! Ik heb nu 33 duiken al gemaakt, wauw ben fier op mezelf ! En vooral ... ik ben terug content ! Ik zie het reizen op land nu ook terug zitten !
Morgen of overmorgen vertrek ik naar Cape Tribulation, daar waar zee en jungle elkaar ontmoeten, tropisch Australie dus !
Op 03/05 vlieg ik naar Alice Springs, om aan mijn avontuur door het "Red Centre" te beginnen.
Nog minder dan 2 maand te gaan, ja het gaat supersnel !
Zo schattebouten, tot het volgend verslagje !!

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Lieve Masha,

zalig om al je verslagen te lezen. Zo reis ik terug een beetje mee & heb ik de goesting opnieuw gevonden om de rest van mijn foto 's van mijn wereldreis 2001 in te kleven ! Geniet er maar van want voor je 't weet is 't voorbij en beland je weer in de dagelijkse sleur...
Hou je goed.
Vele kussen,

Inge De Meulemeester

2:52 PM  

Post a Comment

<< Home