Monday, January 29, 2007

21/01 - 29/01 Melbourne - Sydney

Na 2 dagen bij Mellissa's vrienden te hebben verbleven, besloot ik terug naar Melbourne te gaan. Het weer zat nu niet zo goed mee, om aan de zee te blijven, maar dit nam niet weg dat ik toch een uurtje surfles gekregen heb van Lou. In mijn wetsuit, met mijn surfplank aan mijn enkel vastgemaakt, was ik gelijk een echte he ;-)), Lou is een volleerd surfster, dus zij voelt en weet wanneer er een goede golf aankomt, ze had mij de beginselen van het surfen meegegeven, maar rechtspringen op de plank, was nog geen optie voor mij ... ze gaf mij dus gewoon een duwke in de rug, en dan moest ik beginnen peddelen en peddelen en nog eens peddelen, en .... voem daar ging ik, supersnel op een golf naar de branding ! Echt heel heel leuk ! Ik die dacht dat ik NOOIT zou willen surfen ... awel ik begin er anders over te denken ;-), kzal wel nooit een krak worden he, maar wil het alleszins wel nog eens proberen !
In Melbourne heb ik de dagen gevuld met de stad te bezoeken, mooie stad echt waar ! Op fotos moeten jullie wachten, maar ik weet dat jullie honger naar nieuwe beelden heel groot is ... EN de Marek heeft nieuwe fotos van Cambodja, Laos en Thailand op mijn site gezet, waarvoor dank ! Dus jullie zijn weer efkes zoet met nieuwe beelden van x-aantal maand geleden ;-)
Op 25/01 ben ik dan met een tourke van 4 dagen naar Sydney vertrokken. De eerste dag zijn we naar Wilson Promontory geweest, afgekort the prom voor de Melbournezen. Dit is een nationaal park, waar je ook kan kamperen. De Melbournezen moeten hiervoor op een wachtlijst staan, want iedereen wil wel eens hierheen komen op vakantie, en de vraag is dus groter dan het park aankan ! t Was er mooi, we hebben er een wandeling gemaakt naar Squaky Beach, en waarom noemen ze het Squaky ? Omdat het zand dus piept als je erop loopt ... ja die Australiers, ze maken het echt niet moeilijker dan moet hoor, alles wordt hier gewoon genoemd zoals je het ziet of hoort, heel practisch, geen poespas errond. We verbleven in Foster, in een caravanpark. "Ja"zei onze gids Daza (kort voor Darren, alle namen worden hier afgekort), "nu kunnen jullie allemaal zeggen dat jullie caravanparctrash zijn ;-))", grappig he ! We sliepen met 8 in zo'n kleine caravan, maar we hebben ons goed geamuseerd. Dag erop zijn we door Snowy River-gebied gereden en hebben we in een Boeddhistisch centrum verbleven. S'Avonds konden we daar een meditatie voor beginners bijwonen, de helft van de groep heeft dit meegedaan, terwijl de gemiddelde leeftijd rond de 20 lag ... ik dacht dat ze allemaal gingen beginnen gieren van het lachen natuurlijk, maar neen, iedereen had echt interesse en twas superinteressant. Dag erop zijn we flink gaan wandelen in the Snowy mountains, waar de hoogste berg van Australie ligt, de Mount Kosciuzko, van ong.2200 meter hoog. Er lag nu natuurlijk geen sneeuw, maar twas er wel bitterkoud ! Mijn oren deden pijn van de snijdende wind, en ik had last van de hoogte, ik kon gewoon die berg niet opklimmen, dus heb ik maar rechtsomkeer gemaakt en op mijn eentje een mooie wandeling gemaakt.
Gisteren zijn we dan via Canberra, de hoofdstad, naar Sydney gekomen. Geen enkele zichzelf respecterende Australier vind Canberra tof ... er wonen maar 340.000 inwoners en dit voor een hoofdstad. Iedereen vraagt zich af waarom Sydney niet de hoofdstad is van Oz (waar 5.5 mio inwoners zijn), omdat dit de eerste stad was na de ontdekking door Captain Cook. Feit is dat Sydney en Melbourne, beiden de titel wilden van hoofdstad. Melbourne zou er ook recht op gehad hebben, omdat de stad veel rijker was dan Sydney, alle goudzoekers kwamen immers naar Melbourne om deel uit te maken van de goldrush. Dus, de 2 steden kwamen er niet uit en resultaat was, dat de regering beslistte om een nieuwe hoofdstad te creeeren, tussen de beide steden in. Een klein staatje op zich, niet echt een staat, gekend als ACT, Australian Capital Territory, aka Canberra. Saaiste stad van het land zeggen ze hier ... ik vond het wel ok om eens door te rijden, we hebben er verder het parlement bezocht (waarvan de vloer uit Belgie komt !!!) en het Warmuseum, waar ook veel aandacht geschonken werd aan Ieper, Zonnebeke en nog een aantal andere westvlaamsche oorlogstaferelen.
En dan werd de rit verder gezet naar Sydney, waar we gisterenavond toekwamen rond 19h30. We hebben ons met een aantal naar de opera gespoed, omdat daar de finale van de Australian Open uitgezonden werd, op groot scherm. Mensen ... ik stond perplex ! Wat een sfeer, en dan nog in zo'n decor he ! Jullie moeten jullie voorstellen, de postkaartjes van de Opera en de Harbour bridge he ... dit bij ondergaande zon ! En dan daarbij nog een joelende uitbundige mensenmassa, die bij elk punt dat Federer of Gonzalez maakte, volledig uit hun dak gingen ! Ik vond het werkelijk fantastisch !!
Vandaag ben ik dan weer naar de opera geweest, ik denk dat ik hier elke dag naar de opera ga gaan, ik geraak niet uitgekeken op dat gebouw he ! Zeker een van de mooiste hedendaagse gebouwen die ik al gezien heb ! Verder ben ik tevoet de harbour bridge overgestoken, en heb ik een wandeling aan de overkant van de haven gemaakt, prachtig echt waar !!! Wauw, fantastische stad ! Je zou er geld voor geven om hier te wonen, en veeeeeel geld zal het alleszins kosten ! Het zicht is alleszins al onbetaalbaar ! Ik heb dan de ferry teruggenomen en ik zat daar in mijn eentje, met supermuziek op mijn ipod, te genieten en te lachen ... de Aussies zullen gedacht hebben "wat voor halve gare hebben we daar weer", maar ik dacht echt van "Masha, ge zijt toch een ferme gelukzak hoor ", amai, ik besef het echt wel niet elke dag hoor, want het vele reizen maakt je moe, maar dan ineens, als je zo'n topper als Sydney bezoekt, dan weet ik weer waarom ik dit nu doe he ! Om te genieten en gelukkig te zijn, en dat doe en ben ik dus !
Voila, afgesloten met een positieve noot, moet toch iets anders zijn dan steeds dat negatieve nieuws he elke dag op de tv !

Dikke kussen !

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hoi Masha!
Ik kan niet zeggen hoe jaloers ik op je ben. Je verhalen klinken fantastisch, en ondertussen zit ik hier terug in het belgen-landje te werken. Katrien vertrekt overmorgen naar Togo, om haar vriendje te bezoeken, grrr... :)
Ik wens je nog een prachtige tijd toe, want idd, de tijd vliegt en voor je het weet sta je terug op vlaamse bodem.
Ik krijg in ieder geval al weer zin om terug op reis te vertrekken!
dikke zoen
Else uit Laos/Cambodia

4:05 PM  

Post a Comment

<< Home