Saturday, January 06, 2007

31/12 - 06/01/07 ! Australia here I am ! Adelaide etc

Hey allemaal !!

Yes yes, al een hele week downunder ! En wat een megaland is het hier zeg ! Ik geniet echt van elke minuut, ik kijk mijn ogen uit hoe ruim het hier allemaal is, niet te doen !

Op 31/12 om 07 uur smorgens aangekomen uit Kuala Lumpur, de vluchten Chiang Mai - Bangkok, Bangkok - Kuala Lumpur en Kuala Lumpur - Adelaide, zijn allemaal vlekkeloos verlopen ... en toen kwam ik aan in Adelaide ! Hoofdstad van de staat South Australia ! Ik had al gehoord dat de grenscontrole superstreng is, en ze moesten mijn paspoort dubbelscannen. Ik vreesde al voor het ergste, zie eens dat hier nog een Masha rondloopt die een crimineel verleden heeft ofzo he ? En toen ik op mijn bagage stond te wachten, werd Miss Tack afgeroepen ... ja ja ik had het aan mijne rekker he, ondervraging dacht ik ! Maar neen, mijn bagage was niet ingecheckt in Kuala Lumpur, Malaysian Airways had geen tijd genoeg gehad tussen de 2 vluchten ... en ze ging de dag erop afgeleverd worden in het hostel waar ik verbleef ... ware het niet dat ik de dag erop al om 06h smorgens vertrok naar Kangaroo Island (KI). De dames aan het onthaal zaten er zo mee in, dat ze mij een first aid kit gaven (tandpasta, borstel en tshirt) + 100 Australische dollar (ong 60 euro) en toen kon ik dus inkopen gaan doen voor de volgende 2 dagen. Da's nu eens Australische vriendelijkheid en efficientie ! En ze vonden mij ook superlief, want ik werd helemaal niet kwaad ! Ja wat 4 maand Azie met je kan doen he ?!
Aangekomen dan in Adelaide Central YHA (youthhostel), en direct een wandeling gaan maken in de stad. Ben naar de botanische tuin gegaan en daar werd ik door een vrouw getrakteerd op een cola, omdat ik nog geen klein geld had. WAUW, die Australiers zijn vriendelijk !! Kan je toch bij ons niet voorstellen he ? En daarna geshopt till I dropped, heb mij een goretex jack gekocht en dan de noodzakelijke dingen vr de volgende 2 dagen door te komen, zoals zeep en onderbroeken ! Voor de rest is Adelaide maar een heel rustig stadje, het was nu ook een zondag, maar een toerist zei ooit " I was in Adelaide, but it was closed " en zo voelde het ook.
01/01, iedereen lag toen nog te knorren in zijn bedje, en la Masha moest al om 05h opstaan (ik heb oudejaar dus niet gevierd) , mij gespoed en om 06h vertrokken naar KI, eerst met de ferry en dan stond Saimen (Simon), onze lokale gids ons op te wachten. Een echte Australier, met geblonde lokken, een vel van leer, en een accent van hier tot ginder ! Hij deed een beetje teveel zijn best en had zeker last van adhd, vermoeiende kerel ! Maar hij heeft er wel voor gezorgd dat we een perfecte 2daagse hadden.
KI is gekend voor zijn fauna en flora, ik heb zeeleeuwen gezien op 2m van mij, op het strand liggen ze te slapen en je kan er zo naartoe lopen, maar moet wel op een afstandje blijven natuurlijk. Verder heb ik koala's gezien, de superschattigste beertjes OOIT ! Megagrote kangoeroe's, walibis (kleine soort kangoeroes), een pinguin (eentje maar) en pelikanen. De pelikanen worden elke dag om 17h gevoederd en dat is een spektakel van jewelste, ik zat op de eerste rij en kreeg af en toe een poot of een vleugel op mij, want wij moeten wijken he als zij hun vis zien ! Super, echt de moeite om mee te maken ! Voor deze 2daagse waren we maar met z'n zes, 1 Ier, een belg (!), ikke, een Zwitser en een Japans koppel. Die Belg was van Chimay, en die wou gewoon constant Engels praten, dat vond ik nu zo belachelijk he, maar soit voor de rest was hij wel ok.
Op 02/01 was ik om 23h terug in het hostel en op 03/01 moest ik alweer om 07h45 klaarstaan om de Great Ocean Road te verkennen. Een 3.5 daagse tour, en toen waren we met 13, een 6tal Duitsers, een hollandse van 58 jaar (supermadam, ga ze gaan bezoeken in juli), een Engelse broer en zus (wat een kanjer die gast !) een hollandse autist en een Amerikaans meisje. Ik zat echt tussen alle leeftijden in, maar had geen probleem om op te trekken met de jongeren, ttz 19,24 en 21 jaar. Ze dachten natuurlijk allemaal dat ik nog maar 26 was, YES ik zie er dus nog altijd superjong uit he ;-)), de chauffeur Billy, had ook adhd, ik denk dat ze hierop geselecteerd worden ! 36 jaar en een groot klein kind, we hebben ons kostelijk geamuseerd en zijn iedere avond met ons 5/6 naar de pub geweest en hebben goe gefeest.
De pub, echt iets Engels he ... dat is zo leuk ! Een gast trad daar live op, met zijn gitaarke, goeie stem zeg ! En dan maar zingen en dansen, iedereen babbelt met elkaar, iedereen danst met elkaar ! Ik zou direct weer gedacht hebben "wat moet die van mij" maar neen, gewoon vriendelijk zijn ! Daar moeten we weer iets van leren he in Belgie !!
Onze eerste stop op deze 3daagse, was in een natuurgebied waar nog een aantal Aboriginals wonen, we werden rondgeleid door Gordy, een 53jarige Abo en die heeft ons vanalles uitgelegd over de kruiden die ze gebruiken en over hun geschiedenis. Ik hing natuurlijk aan zijn lippen en stelde al de juiste vragen, hij was ferm onder de indruk en was blij met mijn directheid, en ik blij dat de meeste mensen dat toch wel apprecieren he ! Daarna hebben we een typische maaltijd verorberd en zijn we verder getrokken. Het waren superleuke dagen, met veel stops onder de baan en af en toe ook zwemstops. My god, de zee is hier wild en superkoud ! Maar toch heb ik het mij geriskeerd ! Mijn bikini werd bijna van mijn lijf gerukt, bij elke golf hing mijn slip aan mijn knieen en waren mijn tieten bloot, lachen natuurlijk he ! Ik kan het mij goed voorstellen dat iedereen hier wil surfen, anders geraak je hier nooit over die golven heen ! De stranden zijn allemaal heel verlaten en breed, echt machtig.
Het toppunt van deze 3daagse was natuurlijk The great oceanroad, met namen als Bay of Islands, Londenbridge en the 12 apostels. Allemaal limestone-formaties, gevormd door het samenspel van water en zout, prachtige rotsformaties, wauw, wat kan een mens zich kleinvoelen als je de natuur zo immens om je heen ziet !
Gisteren toegekomen in Melbourne,met 2 uur vertraging,want Billy had de sleutels in het busje vergeten ... geen probleem, zo waren we allemaal nog wat langer samen. Mijn 3 twintigers zijn mij gevolgd naar hetzelfde hostel, we zijn s avonds nog iets gaan drinken, maar kregen toen het gezelschap van een jong trutje en toen ben ik maar gaan slapen.
Ik moest er deze morgen weer vroeg uit,om 06 uur ben ik opgestaan, ik moest een half uur tevoet naar het busstation, om dan de bus naar de luchthaven te nemen.
Nu ben ik in Launceston, Tasmanie. Brrr, t is hier koud en t ziet hier grijs ! Typisch Belgisch weertje ! In Melbourne was het ook al 4 seasons in one day, wel hier van tzelfde ! Morgen vertrek ik op een tour van 1 week, volop door de natuur, ik denk wel dat ik mijn peren zal afzien tijdens de wandelingen.

Voor de rest, Australie is dus peperduur ... ben er echt niet meer gewoon aan hoor, en ik vrees echt voor mijn budget ! Eten en drinken kost hier hopen geld, internet van tzelfde en voor een overnachting betaal je gemiddeld 15 euro, pfff, ik vrees dat ik toch even de handen uit de mouwen zal moeten steken om toe te komen. Misschien dat ik dan ook niet naar Fidji ga, daar hoor ik toch tegenstrijdige verhalen over, de ene vind het super, de andere (ervaren reizigers) vinden het maar niks. I shall see !

Sorry voor de korte antwoordjes op jullie mailtjes, na een week geen internet stond mijn box overvol ;-)) wat ik natuurlijk super vond, maar vermits email hier duur is, hou ik het kort.
Maar ik blijf nog altijd lange mails van jullie verwachten he ;-)

Volgende week Australian Open, ga subiet eens zien of ik nog een ticket vind.

Dikke kussen en tot volgende week ergens uit Melbourne !

Masha

ps enkele aussie-termen : brekkie, tha, tea (= diner bij ons), oz, mate, wait a tic etc

0 Comments:

Post a Comment

<< Home