Monday, December 11, 2006

07/12 - 11/12 Similan en Richelieu Rock

Dag allemaal !!!

Jaja, hier ben ik dan, even dikkenek zijn : your new advanced diver in padiland has arrived ! WAUW !! MEGA !! ONWIJS GAAF TE GEK VOOR WOORDEN !! Ik heb er 4 zaaaalige dagen opzitten ! Niet te doen gewoon, en nu ben ik echt een volleerd duiker ! SUPER VOEL IK MIJ ! Ik heb natuurlijk nog niet de ervaring van mijn dive-instructor, Debbie haalt volgende week namelijk al haar 1000ste duik ! Neen, ik heb er 12 gemaakt, voldeed al denk ik op 4 dagen !
De donderdag, zijn we met 24 + crew s avonds vertrokken. In de gietende regen, ik dacht al "ai ai dat beloofd", maar neen geen probleem geweest ! We werden direct verwend door de kookkunsten van de chef de cuisine, een ferme Thaise tante die van aanpakken wist. In enkele uurtjes tijd schotelde ze ons steeds lekkere gerechten voor, ja die kilos komen er langzaam terug aan ... maar dat mag niet he ! Ik ga nu terug op mijn eten beginnen letten !!
Eerste briefing hield in wie met wie de kamer moest delen, en ik sliep tesamen met Ginneke, een 53jarige Hollandse hippie. Ze woont in Amsterdam in een kraakpand, een alternatieve madam waar ik mij goed mee geamuseerd heb. Zij ging 4 dagen snorkelen, maar een rots heeft daar een stokje voorgestoken, ze is er tegenaan gekwapt en twas gedaan met snorkelen, ze staat nu vol met schrammen ...
De volgende morgen moesten we al om 07h opstaan, want de eerste duik was om 08h gepland, ja het leven van duikers kan hard zijn ... als er 4 duiken op een dag gedaan worden, elke duik duurt ongeveer 60min (buiten de nachtduik, die duurt ong 35 min), dan moet je een aantal uur rust voorzien, anders is dat niet goed voor je systeem (ik ga hier niet alles in detail beginnen uitleggen, daarvoor moeten jullie zelf eens een cursus volgen), maar tis dus een feit, als je 4 duiken per dag doet, moet je er vroeg genoeg aan beginnen ! Zo zijn we daarna elke dag gewekt om 06h15 ... grrrr, terwijl ik zo goed kon slapen op die boot he, je word echt in slaap gewiegd, net toen we nog een babytje waren ... zaaaalig ! Tegen het geluid van de motor, had ik weer mijn onafscheidelijke oordoppen mee ! Rule nr 1 when you travel : never forget your earplugs !
Mijn eerste duik, was een fundive, om er terug in te komen, want het was van mei geleden dat ik mijn open water brevet gehaald had. Vanaf duik 2, moest ik dan weer wat oefeningen doen en 5 hoofdstukken uit het 2de boek van padi lezen, na 5 duiken was ik een advance diver ! Je voelt je dan absoluut nog niet geavanceerd hoor ... en toch krijg je die titel al ... gans de boot applaudiseren voor Jose en ik (mijn spaanse buddy - term voor je teamgenoot in het water), en wij zo fier als een gieter natuurlijk ! Daarna nog 6 duiken gemaakt, dus 12 in totaal, en pas bij de laatste duik was ik zo relax als ik weet niet wat, en had ik alles compleet onder controle ! Anders ging ik nogal snel naar boven, en dat is nooit goed voor je longen en holtes in je lijf, en het is ook niet goed voor decompressieziekte. Ik zat gelukkig altijd binnen de veilige zones hoor, maar nu voel ik mij veel zekerder, nu ik eindelijk mijn drijfvermogen onder de knie heb !
En wat heb ik zoal zien voorbijzwemmen ?? Teveel om op te noemen, en ik ken natuurlijk alleen maar de Engelse namen, maar oa waren het zeepaardjes (supermooie gele paardjes !!), jellyfish (die hele mooie paarse, maar ik heb er natuurlijk een beet van opgelopen, zoals nog 10 andere ... doet wel geen deugd), een whitespot reefshark, een luipaardhaai (prachtig, 2m lang, lag onder mij te slapen en ik heb hem de stuipen op het lijf gejaagd, die arme haai ...), scholen barracudas, soldierfish, NEMO OFCOURSE !, die andere uit Nemo, met die wond in zijn gezicht en ook Dory uit Nemo (die domme vis), stonefish, parrotfish, stingray, bluespotted stingray, clownfish, lionfish, .... ik ga jullie alle namen besparen, maar weet gewoon dat het PRACHTIG was ! Ik heb gewoon 4 dagen lang, 12 duiken lang in een aquarium gezwommen, en al dat mooie koraal, adembenemend ! De laatste duik was een wrakduik, super om zo een schip op de bodem te zien, vol met scholen kleine visjes en grotere exemplaren !
De nachtduik vond ik wat minder, dan moet je een lamp meesleuren om iets te zien, en maar schijnen in die vissen hun oogjes, neen dat vond ik niet zo leuk, beetje eng ook om zo in het donker rond te ploeteren.
Op de laatste duik, zagen Debbie en ik een visje in een net zitten, gans verstrengeld, de dood nabij ! Debbie werd toen echt mijn heldin, ze heeft met een mes het net opengesneden en het gestresseerde visje bevrijdt ! Het zwom direct weg, dus twas nog ok, maar Debbie denkt dat het misschien toch nog kan sterven door de stress ... hopelijk niet !
De duiken werden afgewisseld met 3x een strandbezoek op kleine fabuleuze eilandjes, en verder brachten we onze dagen door met eten ... eten en nog eens eten ! Blijkbaar krijg je wel ferme honger van het duiken ! En dan nog zo lekker he ... ik heb het al geschreven, vanaf deze avond let ik terug op mijn eten ! Ik heb afgesproken om te gaan eten met 2 Duitsers, aus Munchen und Berlin, der Rene und Peter, tolle gasten van 37 jahren alt, super ! Und denn noch 2 madels aus dem Schweiz, aber ihre nahmen binn ich schon vergessen ! Ich habe wieder meine sprachen gut geubt, Deutsch, English und un poco Espanol. Ik heb op de boot ook ondertussen eindelijk eens Fightclub gezien, niets waard vind ik ! En dan nog eens Seven en Pirates of the Caribbean 2 (ook triest), maar leuk om nog eens naar tv te kijken in het gezelschap van mensen.
Alweer een weekje om, nu wachten wanneer ik naar Australie kan vertrekken, schijnt toch moeilijker te zijn dan verwacht, en als het moet blijf ik hier wel langer he ! Ik kan nog altijd nieuwjaar vieren onder de Thaise zon, maar ik hoop eerder toch downunder te geraken !

Dikke knuffels schatzies,

Yours truly advanced diver ;-))

0 Comments:

Post a Comment

<< Home