Friday, November 03, 2006

31/10 - 03/11 Siem Reap en Sihanoukville

Dag allemaal !

Weinig te vertellen over de laatste dagen.
Op 31/10 zijn we van Kratie naar Siem Reap gereden, een ganse dag bus, leuk is anders ... de bussen in Azie beginnen echt onze strot uit te komen. Niet enkel worden we geterroriseerd door karaoke, maar ook door sketches waarbij de ganse bus platligt van het lachen ... wel grappig voor een minuutje ofzo maar na 8 uur heb je het wel gehad met die simpele humor en meer dan simpele muziekclips. Ik ben er langzaamaan van overtuigd dat dit de manier is hier, om de mensen dom te houden ! Die naieve clips, dat kunnen jullie je echt niet voorstellen ! Oerromantisch, mannen die hunkeren om een meisje haar hand vast te houden ... tarara, welke man is daar in godsnaam mee voldaan ?? Ook in Azie niet hoor, want ben hier juist een boek aan het lezen "Sexslaves" en dat werpt wel een ander daglicht op de Aziatische mannen, dan dit van de superromantische prins - die wij dus elke keer weer voorgeschoteld krijgen op de bus ... om17h dan toegekomen in Siem Reap, waar ik rond 20/11 nog eens zal vertoeven om Angkor Wat what ? en de zijnen te bezoeken. Nu wou Sophie de megatempel bezoeken, want een bezoek aan Cambodja zonder de tempel der tempels te zien, is zoals naar bv naar Parijs gaan en geen eiffeltoren zien.
01/11 heb ik dan gewoon wat rondgehangen in het stadje en is Sophie haar culturele brok gaan opsnuiven.
Gisteren heb ik dan een silkfarm bezocht en het landminemuseum. Aki Ra, een Cambodjaan die als kind zijn beide ouders verloren is door de Khmer Rouge, heeft een deel van zijn jeugd als kindsoldaat doorgebracht ... zijn leven staat nu in het teken om Cambodja te helpen ontmijnen. Hij heeft een museum opgericht en geeft een aantal kinderen die het slachtoffer geworden zijn van een landmijn, de kans op een beter leven. Mooi initiatief, moeilijk museum om te bezoeken.
De silkfarm was ook meer dan interessant. Daar krijgen arme mensen van minderheidsdorpen, of van het arme platteland, de kans om een beroep aan te leren. Ze worden in 8 tot 12 maand opgeleidt tot volleerde wevers. Ze kennen dan alles van het reilen en zeilen van de fabriek, van het voeden van de rupsen tot het weven van de stoffen. Echt wel leuk om te zien, ik hoorde die rupsen zich volproppen met verse blaadjes van de bomen, cool !
Siem Reap is "dankzij" de aanwezigheid van Angkor, een echt toeristenstadje. 's Avonds is het er heel gezellig met tientallen terrasjes, superlekkere restaurants en boetiekjes etc ... maar nadeel daarvan is natuurlijk dat het er redelijk duur is ! Voor een westerse portemonnee valt het natuurlijk nog mee, maar als je - zoals ons - van Laos komt, zijn we hier gewoon gechoqueerd door de prijzen ! 1.5 of 2 dollar voor een cola light bij god !! Decadent, echt waar ! Zo heb ik gisteren 5.5 dollar neergelegd voor een dame blanche ! Zonde, zonde Masha !! Maar ja, het vlees is soms zwak he ! Doordat het zo'n toeristenstadje is, trekt Siem Reap natuurlijk ook veel bedelaars aan. Elke dag hebben we wel iets gegeven aan iemand, je kan niet iedereen helpen natuurlijk, en waar het kan geef ik liever eten en drinken dan geld.
Vandaag zijn we om 06h vanmorgen vertrokken naar Sihanoukville. Eerst via Phnom Penh en dan een 2de bus naar de ZEE !!! Om 18h waren we er ! Laatste marteling voor Sophie, om zolang op de bus te zitten, de gelukzak ! Ik weet niet wat mij nog te wachten staat ...
Maar nu zijn we dus EINDELIJK aan zee belandt ! Oh wat zijn we blij !!! Morgen gewoon bakken in de zon zeg ! De max !!
Sophie gaat binnen 6 dagen naar huis (op 09/11), en dan ga ik hier misschien nog een nachtje ofzo blijven en dan naar Kampot en Bokor Nationaal Park, alvoor ik Mark afhaal op de luchthaven op 14/11.
Vermits we hier nu niets anders van plan zijn dan zonnen, braden, bakken, roteren, grillen, kshie kshie geluidjes maken en afkoelen in de Golf van Thailand, ga ik jullie besparen van nog extra verslagjes tot na 14/11, want dan begin ik normaal gezien weer op het tempo van een reiziger te leven, nu ga ik mij eens voor 100procent een toerist voelen en er volop van genieten ! Dit is echt wel nodig na meer dan 2 maand intensief reizen, ik ben echt wel bekaf !!

Talk to you later honeys,

Yours truly and reporter from Cambodia,

Masha

0 Comments:

Post a Comment

<< Home