Friday, October 06, 2006

05/10 - 10/10 Vang Vieng en Luang Prabang

Donderdagmorgen hebben we de lokale bus genomen naar Vang Vieng, een stadje dat op 3.5 uur rijden ligt van Vientiane. Het landschap is hier heel mooi, het dorpje (te klein voor een stadje) ligt aan een rivier en karstrotsen, die vol grotten zijn. Vang Vieng is vnl gekend voor zijn kayakken, tuben, rotsbeklimmen en happy zijn !
Tuben dat hebben wij gedaan, je krijgt een grote tractorband waarmee je je de rivier laat afdrijven. Om de zoveel km zijn er bars gemaakt uit bamboe, met spelletjes bij. De nieuwste en oudste muziek draaien ze daar. Het dorpje was uitgestorven toen we daar toekwamen, al het volk zat al in die bars langs de rivier. Sophie en ik hadden ons aangesloten bij 2 nichten - queer as folk ! We hebben ons goed met hen geamuseerd, maar de leute was er bij mij een beetje af, toen ik van 15m hoog op mijn smoel beland ben in het water ... ja ik had de katrol niet goed vast waaraan ik moest slingeren ... om dan 20 m verder normaal in het water te belanden ... shit maat, ik heb mij serieus zeer gedaan ... mijn bil ziet ondertussen al paars, gelukkig niets aan mijn gezicht te zien, maar toen ik het water raakte dacht ik toch dat ik een bloedneus ging hebben ... mijne decollete zag vuurrood, voelt nu aan alsof ik gebroken ribben heb ... tof he spellekes spelen in het water ... rest van de dag was gelukkig leutiger !! Nadien hoor je dan van die lugubere verhalen dat hier 2 weken geleden nog een meisje gestorven is van dat tuben ... ja hallo ! Eerlijk gezegd, nu ik 3 dagen later nog zo stijf ben als een hark en koppijn heb, weet ik wel dat ik een groot risico gelopen heb en dat ik dat niet meer ga doen !!
Vang Vieng is ook gekend om zijn happy meals, happy people, happy shakes, happy pizzas etc ... neen niets van bij de Mac Donald, maar een happy shake bevat zo weed, of een opium tea bevat veel opium, en dan heb je nog mushrooms ook die je kan bestellen.
Ik laat het aan jullie imaginatie over of wij dit al dan niet uitgeprobeerd hebben ... t is een feit dat we ons hier rotlachen, dus de mensen denken sowieso dat wij with or without happy in ons eten, gedrogeerd zijn ...
De dag erna superlang geslapen, een fietstochtje gemaakt om de caves te vinden, maar t lag misschien aan ons maar wij bleven maar rijden en stappen en kwamen geen grotten tegen ... ferm nood aan een massageke en op weg daarnaartoe, aangehouden geworden door een monnik ! Die inviteerde ons bij hem thuis ! Ik dacht "super he Sophie, da's uniek seg !!" Dat manneke, 20 jaar, en zijn compagnon van 23 jaar, begonnen eerst heel vriendelijk te vertellen en ikke maar vragen stellen he ... zij dan gezegd dat ze hun elke dag aan een 250 regels moeten houden maar de 4 voornaamste zijn : geen seks, geen dieren doden (dus vegetariers), niet stelen en niet liegen. Maar zei de monnik "ik zou wel graag eens een vrouw aanraken" want dat mag hier absoluut niet he, als vrouw ook als je gewoon iets wil afgeven aan een monnik, moet je dit voor hem leggen en niet direct in zijn pollen steken. En wij, ah ja, maar ge moogt nie aan ons kome he ! En lachen die mannekes waar ! Maar hij wou volgend jaar monnik af-zijn en met mij trouwen ! Ik kon zijn moeder zijn, maar hij dacht dat "oudere vrouwen" hem liever gingen zien ... hij zat ook ferm te foefelen onder zijn gewaad, ik begon er het mijne van te denken ! Ja best wel grappig, een monnik die zich voor mij zou willen laten bekeren !! Maar minder grappig is : er gaan hier ook van die horrific stories de ronde : vrouwen die verkracht geworden zijn door monnikken, toeriste verkracht en vermoord door monnik in Cambodja ... niet te doen he ! Je zou dan toch denken dat dat de enige zijn die je kan vertrouwen !!! Maar alle boeddhist-mannen worden hier verplicht om 3 jaar als monnik te leven, en van zodra er iets een verplichting wordt, is de overtuiging dit te doen niet meer van toepassing he ? Erg !!
Gisteren hebben we dan een busje genomen naar Luang Prabang, een supertof stadje aan de Mekong. We zijn gaan eten op het marktje, buffetje voor 15bfr of ong 0.40 eurocent ! Niet te doen he !! Dit is al het goedkoopst dat ik gegeten heb ! En t was lekker ook !
Vannacht geslapen op de hardste matrassen ooit, het kamertje was zo mooi dat we ons lieten verblinden door al het hout in de kamer, nu weten we dat we altijd de bedden eerst moeten uittesten ! Sophie heeft geen oog dicht gedaan, en ligt nu te knorren in een 2de guesthouse. Ik heb toch kunnen slapen, was toch al zo stijf als een plank, nu ' t is er niet op verbeterd ! Heb weer nood aan een massageke ... ik laat dat hier veel doen he, voor 2 euro ongeveer wordt je gewoon een uur in de watten gelegd ! Zalig !!
Ik ga subiet nog eens het stadje gaan verkennen en morgen gaan we naar de watervallen die de streek hier rijk is, en wat grotten bezoeken en dorpjes. We gaan hier nog efkes blijven want t is hier leuk en rustig. Laos is : het rustig aandoen, de mensen zijn niet zo hartelijk als in Vietnam, ze zijn meer gereserveerd. Ik heb daar geen probleem mee, want nu word ik minder vastgepakt langs al mijn kanten ... chance dus ;-)
Vanavond vieren ze hier het einde van het regenseizoen, ik heb dat al eens in Thailand meegemaakt, zal de moeite zijn : ze laten hier allemaal bootjes en pronkstukjes op de mekong drijven met kaarsjes op !

Tot een volgend verslagje !

0 Comments:

Post a Comment

<< Home