Wednesday, September 06, 2006

04/09 - 07/09 Mekong Delta

We zijn om 07h vertrokken, voor een 2,5 uur durende boottocht van de haven van Saigon naar de Mekong Delta. We varen eerst door de achterbuurten van Saigon, waar de huisjes meer op een ijzeren schroothoop lijken dan op echte huizen.
In de Mekong Delta wonen er ongeveer 17 miljoen inwoners, verdeelt over de vele eilandjes die de Mekong rijk is, en aan de oevers van deze almighty river !
We bezoeken enkele van deze eilandjes, die nogal toeristisch zijn. Zo zien we een bijenimker (maar we kunnen niets zien want het regent te hard), een cocosnootfabriekje (superlekkere snoepjes !!), een fruitgarden waar we niet alleen op fruit getrakteerd worden maar ook op een vals samenspel tussen muzikanten en zangeressen (typische Mekongmuziek, not for my ears though ...). De groep geniet en da's belangrijk he ! Maar het regent heel hard, ja 't regenseizoen, we zullen het geweten hebben ! Al een chance dat ik mij zo'n supersexy capeke gekocht heb, in het kanariegeel ... ah ja ze moeten mij zien he, ook van ver en ook in het donker ! Niet dat ik er voor de rest sexy uitzie (als dat al het geval kon zijn in Belgie), want naast olifantenpootjes, had ik de laatste dagen oa last van dikke varkensvingertjes, een gezwollen kop en uitslag op mijn armen van de zon ... ja Azie doet goed mensen ! Not for my looks though ... enige pluspunt die ik vroeger had, waren mijn mooie lokken, die ik nu laten kortknippen heb en wat blijft er over ? Een donkere bos krullend iets ! Soit, no problem, 't is nu niet dat ik indruk wil maken op iemand he, en als die al zou passeren, dat zien we dan wel weer ! Want de meeste toeristen die hier rondlopen (in Saigon althans) zijn van die hippe Engelse girls, in topjes, zo van het strand geplukt in Spanje ... en ik die dacht dat er hier wat alternatiever volk ging rondlopen ... we zijn nog maar de eerste week he, ik wacht nog geduldig af ! Sophietje, zou je mij misschien toch een waterafdrijvend pilleke willen meebrengen ?? Want ik vrees, als dit zo doorgaat, dat ik binnen 4 maand op springen ga staan ... blijkbaar hou ik gemakkelijk vocht vast he ...

En nu terug naar de Mekong dus ! De eerste dag hebben we naast die eilandjes, ook nog een aantal kanaaltjes doorgevaren, supermooi, zoals in de boekjes ! Ook supertoeristisch, maar er waren er niet veel, omdat het ferm aan het drashen was. Toch heel mooi ! Misschien zien jullie 1 foto op de site, want dit is hier echt niet meer te doen .... 1 uur voor 6 foto's te downloaden, ik heb dat geduld niet ... zelfs niet voor jullie schatten ! Dus hoe gaan we dat oplossen he ? Ik hoop (eigenlijk niet, maar voor jullie wel) dat het eens ferm regent, op een moment dat ik niets te doen heb, en dan wil ik mij gerust uuuuuuren aan een stuk voor een pc zetten. Nu heb ik dit 2x gedaan gedurende 2 uur en ik word zot ! Vooral, ' t zit hier vol van de Nigerianen (die komen van ver he) en die zien dat als rendez-vous huisje ... 't is ne keer iets anders he "where did you meet,in a internetcafe !" Ze zien dat ik bezig ben met downloaden en mailkes schrijven en lap ze zijn daar he ... "nice ass" en toestanden. Grrrrr ....

Ja, de Mekong, daar was ik gebleven. 1ste dag was mooi, maar niet wauw. 2de dag begon met het bezoek van de grootste drijvende markt van ZO Azie, en dat was echt wel de moeite. Al die boten, ze hebben elk hun produkt om aan de man te brengen en dit tonen ze door de groente of fruit aan een stok te hangen op het dek. Zo zien de klanten van ver, wie wat verkoopt. Ze vragen allemaal dezelfde prijs = toch nog iets communistisch ? Want voor de rest merk je niet veel van het communisme, ' t zijn verdomt goeie commercanten die Vietnamezen !
In de namiddag zijn we oa naar een stock-sanctuary geweest, wat is dat nu ? Een vogelbroed/rustplaats, volgens mij waren het Ibissen volgens de boekskes en de gids Stock of witte ooievaars.
's Avonds zijn we dan per fiets naar onze homestay in Long Xuyen (Tiger Island)gereden, in de gietende regen, met donder en bliksem als toemaatje, niet te doen. Bij de familie gegeten, maar contact was ver te zoeken, heb zelf de indruk dat de jongere generatie het niet zo leuk vond, dat we met 6 bleven slapen, maar dit is de bron van inkomsten van de grootouders en het is hun huis. k Vond het zelf een beetje raar, die mensen staan hun living af, er staan daar 6 bedden, anders hadden ze een groot huis, nu is dit dus beperkt tot een keukentje en badkamer (op z'n Vietnamees = te vergelijken met Thailand, ttz Frans toilet met bak naast vol met water, daar kan je water uitnemen om je te wassen en om het toilet te kuisen).
Vandaag was de mooiste dag van deze reis voor mij, we hebben rondgereden met de fiets op Tiger Island, een heel typisch eiland, mensen zijn er nog oprecht vriendelijk en overal valt er iets te zien. Heel veel contact met de lokalen gehad, een schooltje bezocht en nog een floating market gezien. Echt een prachtige dag, ' k heb er geen woorden voor !
Vooral de vrouwen zijn hier echt onder de indruk van ons ... gisteren liep ik efkes verloren, en ze stonden mij daar nu toch uit te lachen, maar gewoon plezier maken en mij wegsturen, maar niet voor ze eens ferm op mijn gat gemept hadden ... ik verschoot mij een ongeluk ! En nog ne keer, en nog ne keer ... ' k zeg "ja, 'k weet het dat ik een dik gat heb" maar ze waren er blijkbaar zot van ;-), vandaag was mijn neus dan aan de beurt, kwam er daar ene gewoon mijn neus vastpakken he, omdat hij anders van vorm was dan de hare ... en da's nog nie alles ! Debbie en Conny, 2 deelneemsters, die hun borsten hebben ze al bepampeld ! Zonder boe of ba, enkel zo van 'he, die zien er dikker uit dan de onze he, en woeps ze hadden ze vast !' Grappig ! Chance dat het een vrouw was, ne vent ging hier anders nog een kopje kleiner gemaakt worden !

Tiger Island, daar zit een mooi verhaaltje achter ... er hebben daar nooit tijgers gewoond, enkel eentje ... er was eens een koppeltje dat geen kindjes kon krijgen, ze gingen vissen en zagen een katje dat bijna verdronk. Ze redden het en geven het te eten, het katje groeide en groeide en werd uiteindelijk een tijger ! De buren hadden er heel veel schrik van en vroegen het koppel de tijger te doodden. Dit wilden ze uiteraard niet, maar om hun buren toch tegemoet te komen, deden ze de tijger weg. Ze stuurden hem naar de andere kant van het eiland en lieten hem daar achter. Jaren gingen voorbij en het koppeltje stierf eenzaam en alleen, kinder- en tijgerloos.
De tijger voelde dit en kwam rouwen op het graf van het koppel. Hij at niet meer en is uiteindelijk gestorven op het graf van het koppel. De buren waren zo aangedaan, dat ze een graf hebben gebouwd voor de tijger. Dit graf is nog steeds te vinden op het eiland, maar 'k heb het niet gezien. Als je het eiland binnenkomt wordt je wel verwelkomt door een aantal stenen tijgers.

Voila sie, nu zijn we terug in Saigon, en de hectiek is een beetje teveel van het goeie na die 3 dagen van iets meer rust ! Het verkeer is vertienvoudigt ! Echt waar, want onze eerste dagen waren het hier feestdagen en nu gaat iedereen weer terug aan het werk. Wat een verschil ! Al ooit een 40-vaksbaan gezien ?? Wel, hier ik dus wel he ! Echt waar, 40 brommerkes naast elkaar op een 3vaksbaan, dat noemen ze file ! De onze op de Brusselse ring zijn niets daarbij vergeleken !!

Morgen nemen we de vlucht naar het Centrale binnenland (ga jullie niet teveel namen naar het hoofd smijten, want daar zijn jullie toch niets mee he) en van daaruit verder met een busje.
Overmorgen doen we dan een korte trekking van een dag en nacht en gaan we het weeshuis bezoeken. Anne en Leen, de kindjes zullen content zijn he met de kleerkes !

Laat die mailkes en reacties maar komen, ik geniet er meer dan veel van !

't Is nu de 3de keer dat ik dit verslag schrijf (eerste 2 keer sloeg de pc het niet op), de eerste keer was het veel sappiger maar nu ben ik stikkapot.

Dikke kussen en tot lees he,

La Masha

0 Comments:

Post a Comment

<< Home